Search Engine Marketing Home / Online performance van politieke partijen in verkiezingstijd laat nog te wensen over - iProspect

Online performance van politieke partijen in verkiezingstijd laat nog te wensen over

02
Jun

Het zijn hoogtijdagen voor de Nederlandse politieke partijen. De kunst is om zowel offline als online positief uit te verf te komen, maar slagen de kandidaten hier ook in? Digitaal marketingnetwerk Isobar onderzocht in samenwerking met Clipit de online performance van de top 8 politieke partijen op een aantal variabelen; hoe performen ze binnen Google, hoe zijn de online sentimenten en hoe gaan ze om met Twitter? Belangrijkste conclusie: er valt nog veel te verbeteren op online marketing gebied voor de politici, met name voor het CDA, de PVDA en PVV.

Geert Wilders meest gegooglede politicus, Mark Rutte best vindbaar op eigen partijwebsite

De zoekmachine is een gemakkelijk middel snel informatie te krijgen over een politicus of politieke partij, maar zijn deze ook optimaal vindbaar? Uit de analyse blijkt dat binnen Google het meest wordt gezocht op ‘Geert Wilders’. Vele malen meer dan op demissionair minister president ‘Jan Peter Balkenende’. Hekkensluiter van de lijsttrekkers is Andre Rouvoet, die ondanks zijn regeringsdeelname op slechts 390 zoekopdrachten per maand kan rekenen. Het zoekvolume van de individuele kandidaten kan niet direct doorvertaald worden naar het aantal keer dat op een partij wordt gezocht. Zo staat de PVDA op één, de VVD op twee en de PVV op drie, als het om het zoekvolume op partijnamen gaat.

Gemiddeld zoekvolume per maand van de lijsttrekkers

Ook is onderzocht hoe het met de vindbaarheid van de lijsttrekkers is gesteld. In verkiezingstijd is het cruciaal om naast alle berichten die over de lijsttrekkers geschreven worden, ook met de eigen website en standpunten prominent naar voren te komen. Daarom is de vraag gesteld: staan de partijwebsites bovenaan de Google resultaten, wanneer je zoekt op de top 5 kandidaten van elke partij? Over het algemeen hebben de partijen hebben hun zaakjes goed voor elkaar: de lijsttrekkers zijn allemaal vindbaar met hun partijwebsite op de eerste pagina van Google met Mark Rutte voorop.

Bij het CDA is dit anders. Wanneer je op Jan Peter Balkenende zoekt komt de verkiezingswebsite van het CDA pas op de 31e positie naar boven. Wel komt zijn persoonlijke website waarop hij schrijft over zijn ervaringen in het land naar boven op de eerste pagina. Vreemd dat de lijsttrekker van het CDA niet op zijn eigen partijwebsite vindbaar is. Vervelend voor de kiezer en nog vervelender voor de partij, die een slechte indruk achterlaat. Ook Ab Klink (CDA, nr 4) komt slecht uit de bus: de website van het CDA komt helemaal niet naar voren als op zijn naam wordt gezocht.

Gemiddeld zoekvolume per maand van de lijsttrekkers

CDA, PVDA en PVV moeten het ontgelden in online berichtgeving

Met de verkiezingscampagnes in volle gang, is de discussie over de politici losgebarsten. Een analyse van de online berichten die tussen 9 en 24 mei op internet circuleerden laat zien dat kiezers steeds makkelijker praten over de politieke partijen. Er werd het meest gediscussieerd over de VVD, de PvdA, de PVV en dan pas CDA. De Christen Unie is wederom hekkensluiter als het gaat om het aantal berichten dat online over de partij verschijnt.

Vooral de PVV, CDA en PvdA moeten het in de online berichtgeving ontgelden. Dit is prima te verklaren als we kijken naar de gemaakte analyses binnen Twitter en Google waar deze partijen op geheel eigen wijze kansen missen. Ook de huidige ontwikkelingen die we zien binnen het verloop van de campagnes, leveren negatieve invloeden op voor deze partijen.

Meest positief in de online berichtgeving zijn de VVD, Christen Unie en SP. De VVD doet het als oppositiepartij goed in de huidige peilingen, een bekend fenomeen. Anders ligt het voor de Christen Unie, die deze positieve berichten niet om weet te zetten in (mogelijke) zetels. Dat geldt ook voor oppositie partij SP, die in de politieke barometers op verlies staan.

Sentimenten analyse partijen van9 tot 24-mei 2010

Lijsttrekkers gaan slordig om met Twitter: 70% reageert niet op vragen van kiezers

Social Media zijn hip en dé manier om direct in contact met de kiezer te komen. Veel politici hebben een Twitter, LinkedIn of Hyves account. Voordeel is een directe dialoog tussen kiezer en politicus. Aan de andere kant is het een tijdrovende bezigheid wat wordt onderschat door de politici. Tijd om de proef op de som te nemen. Via verschillende Twitter accounts zijn vragen voorgelegd aan de acht lijsttrekkers en twee kandidaten aan de onderkant van de kandidatenlijsten (uitgezonderd lijstduwers).

Opvallend resultaat is dat uitgerekend de meerderheid van de lijsttrekkers (70%) niets van zich liet horen. Mark Rutte (VVD), Maxime Verhagen (CDA), Jan Broekema (SP), Tofik Dibi (GL) en Arie Slob (CU) zijn de positieve uitzonderingen hierop. De lijsttrekkers van PvdA en PVV kwamen het slechts uit de bus: zij lijken zich met name bezig te houden met zenden en niet met interactie. Aan de onderkant van de kandidatenlijsten zijn de scores niet veel beter: daar reageert 50% niet op vragen van onze Twitteraars.

Over Isobar

Isobar (http://www.isobar.nl) is het grootste digitale marketingnetwerk van Nederland, dat alle online disciplines bestrijkt en deze op elkaar afstemt. De labels van het Isobar netwerk die de online performance van politieke partijen onderzochten zijn Isobar Human Media (specialist op het gebied van social media marketing, http://human-media.nl) en Checkit iProspect (full-service Search Engine Marketing specialist, http://www.checkit.nl). Isobar is onderdeel van Aegis Media.

Over Clipit

Clipit (http://www.clipit.nl), specialist in online media monitoring, scant 24/7 o.a. persberichten, nieuwssites, discussiefora en social media als Twitter en Hyves. Uit ruim 8.000 bronnen worden relevante berichten gevonden voor klanten als Unilever, Vodafone, Apple en TomTom.

bron:
Isobar (Human Media, Checkit iProspect) & Clipit

Posted in Persberichten