Search Engine Marketing Home / Checkit Top 100 Online Vindbaarheid 2010: ‘Telecom en Financiële branche bereiken beste online doelgroep’ - iProspect

Checkit Top 100 Online Vindbaarheid 2010: ‘Telecom en Financiële branche bereiken beste online doelgroep’

02
Nov

Nijmegen, 2 november 2010 – Voor de vijfde keer op rij heeft Search Engine Mediabureau Checkit het Top 100 Online Vindbaarheid onderzoek uitgevoerd.
Via een compleet nieuwe onderzoeksmethode is de vraag onderzocht: hoe is het gesteld met de vindbaarheid van de 100 grootste online adverteerders in Nederland?
Wat blijkt: de Telecom en Financiële branche realiseren gemiddeld het hoogste online bereik.
Verder geldt dat er voor organisaties nog veel kansen liggen op optimaal in te spelen op de zoekvraag van de doelgroep.

De websites met de beste online vindbaarheid van 2010

1. www.anwb.nl (88%)
2. www.rabobank.nl (67%)
3. www.ziggo.nl (56%)
4. www.microsoft.com/nl/nl (55%)
5. www.upc.nl (53%)
6. www.ah.nl (48%)
7. www.mandemakers.nl (47%)
8. www.xs4all.nl (44%)
9. www.tele2.nl (41%)
10. www.unive.nl (41%)

Top 100 Online Vindbaarheid scores 2010

Ondanks dat de Top 100 Online Vindbaarheid dit jaar tot stand is gekomen volgens een geheel nieuwe onderzoekmethode,
heeft de top 10 veel overeenkomsten met de hoogst scorende organisaties van voorgaande jaren.
Zo staat Ziggo dit jaar op een 3e plaats en ANWB op de 1e plaats.
Vorig jaar stonden deze organisaties ook al hoog met een 8e plaats voor Ziggo en een 13e plaats voor ANWB.

Kansen voor Energie- en Brandstofbranche

Dat er nog steeds verbetering mogelijk is op het gebied van online vindbaarheid blijkt uit de gegevens van lager scorende organisaties.
Zo hebben organisaties in de Energie- en de Brandstofbranche een gemiddeld bereik van respectievelijk 6% en 2%.
Dat wil zeggen dat deze organisaties gemiddeld slechts door een zeer beperkt deel van de doelgroep gezien worden in de zoekresultaten.
De zeer concurrerende Telecom en Financiële branche zijn met een gemiddeld bereik van 29% en 21% dit jaar het best vindbaar en zijn zichtbaar op de momenten dat de doelgroep naar ze op zoek is.

Mediabudget versus vindbaarheid

Dat een hoog mediabudget niet automatisch leidt tot een hoge notering in de Top 100 Online Vindbaarheid is ook dit jaar een feit.
Zo zijn in de top 10 geen organisaties terug te vinden die in de top 10 van grootste online mediabesteders staan.

Paul Aelen, medeoprichter van Checkit, zegt over de resultaten:

“Het onderzoeken van het percentage van de doelgroep dat wordt geconfronteerd met de producten en diensten van een organisatie,
is een uitstekende methode om de performance binnen de zoekmachines van de top 100 online mediabesteders in kaart te brengen.
Deze editie van de Top 100 Online Vindbaarheid laat zeer gevarieerde resultaten zien.
Verschillende organisaties behalen hoge scores maar voor veel merken zijn er nog genoeg verbeteringen mogelijk binnen de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachines.
Een belangrijk element daarbij is het inspelen op de zoekvraag van de doelgroep.
Door Search inspanningen vanuit dit focuspunt te realiseren zal de online vindbaarheid sterk verbeteren.”

“Dat de Financiële en Telecom branche goede scores behalen, mag geen verrassing genoemd worden.
Deze branches, waar de concurrentie ook online groot is, behaalden vorig jaar al goede scores en dit jaar is het niet anders.
Hieruit komt naar voren dat het hebben van een goede online strategie, in het bijzonder het continue blijven verbeteren van de Search Engine Marketing inspanningen,
tot een sterk verhoogd bereik onder de relevante doelgroep leidt!”

Vernieuwde onderzoeksmethode

De Top 100 Online Vindbaarheid richt zich op de online performance van de 100 adverteerders met de grootste online budgetten in Nederland.
De lijst met de top honderd online adverteerders is afkomstig van Nielsen Media Research Group.
De organisaties in de lijst zijn aan de hand van de 30 (15 generiek en 15 gedetailleerd) meest brancherelevante zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes getest op het online bereik binnen de afzonderlijke branches.
De analyse van deze 30 woorden resulteert in een percentuele uitkomst dat het bereik per organisatie in haar specifieke branche weergeeft.
Vanuit deze gegevens volgt een algehele ranking die resulteert in de top 100 Online Vindbaarheid 2010.


Staat uw organisatie in de Top 100 Online Vindbaarheid of bent u benieuwd hoe u binnen één van de branches van de Top 100 Online Vindbaarheid scoort?
Informeer direct naar de mogelijkheden tot het ontvangen van een rapportage van uw performance in de Checkit Top 100 Online Vindbaarheid.
Tegen een gereduceerde prijs krijgt u inzicht in uw posities en bereik op 30 geselecteerde zoekwoorden binnen de Google zoekmachine.
Meer weten? Neem contact op met Judith Nissen via 024-3593770 of judith@checkit.nl.

A summary of this article is also available in English: Top 100 online findability 2010.

Download de Checkit Whitepaper Top 100 Online Vindbaarheid 2010.

bron:
Checkit

Posted in Persberichten